Search This Blog

Thursday, July 26, 2007

Sound, Vision AND Text

Another one in Dutch today.
Vandaag naar de Beeld en Geluid instituut in Hilversum, waar ze alles weten van de televisiehistorie. Als het goed is ligt er een stapel boeken voor me klaar. Maar eerst een lekker tochtje met de trein. Ik hou van treinen, vooral buiten de spits. Weesp is een teleurstelling. Hoewel ik er ongetwijfeld vaker ben geweest, blijft in mijn hoofd hardnekkig het beeld bestaan van een oud stationnetje, omgeven door statige notabelen woningen en wellicht een boerderij in de verte. De werkelijkheid is een open, winderig jaren-70 bouwsel, met een uitzicht als hiernaast op de foto. Na Weesp wordt het beter, met fraaie plassen en poelen, omgeven door veel groen. Station Naarden-Bussum lijkt ook al meer op mijn droomstation.
Hilversum-Noord heeft het dan weer niet, maar dat -Noord doet al een soort bushalte vermoeden, en dat blijkt juist. Het instituut blijkt een fraai gebouw met een veelkleurige buitenkant en een binnenkant vooral in oranje. Mooi hoor. De man achter de balie kijkt me verbaasd aan: “we hebben hier geen bibliotheek, hoor!” Toch heb ik een afspraak, dus verwijst hij me naar de klantenservice. Daar blijkt dat de directie liever niet heeft dat mensen voor boeken naar Hilversum komen. Hé, het heet instituut voor Beeld en Geluid en daarom zijn de boeken naar de kelder verbannen, waar slechts een enkele medewerker toegang heeft.


Maar er ligt een stapeltje boeken voor me klaar in een fraai hokje en om de hoek is zelfs gratis koffie te krijgen. Kijk, daar heb je wat aan! De man die mijn boeken heeft uitgezocht heeft er zelfs op eigen initiatief een paar aan toegevoegd (op basis van mijn summiere uitleg over mijn onderwerp), komt later zelfs nog even vragen of alles naar wens is en of ik nog meer boeken wil. Jawel, maar nu eerst deze stapel door.. Vandaag 2,5 boek gedaan, vooral over het jaren zestig TV programma Hoepla en de Nederlandse film in die dagen. Moet nog wel een paar keer terug om de rest ook door te werken. En ook dat is geen probleem, mijn stapeltje wordt keurig in een tas bewaard tot ik terug kom.
Mag ik een applausje voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en Tekst?

No comments: