Search This Blog

Wednesday, October 17, 2007

kinderen toch..

Vandaag naar een discussie-avond geweest over burgerschap: hoe kan opvoeding bijdragen aan een beter burgerschap? Moeilijk nu al (net terug) een adequate samenvatting te geven. Zeer goed ingeleid door Pieter Hilhorst, vreemde oplossingen voor problemen (de vrouw naast me liet haar kinderen verplicht champagne drinken ieder oudjaar, met als gevolg dat ze nog steeds een hekel aan alcohol hebben; tip..??) en uitwaaierende discussie die uiteindelijk natuurlijk nooit antwoorden geeft, omdat die er niet echt zijn. Wel prettig dat Jo Hermanns in het panel vertelt dat het eigenlijk allemaal nog best goed gaat met de Nederlandse kinderen en dat de probleemgevallen toch echt de paar procent niet overstijgen. Alleen moeten we daar dan wel iets mee doen, en dat is dan vooral het goede voorbeeld geven en niet alleen repressie inzetten. En dat haakt dan weer aan bij mijn opinie: we bespreken eigenlijk de problemen van een vorige tijdgeest: onze jeugd is jarenlang geconfronteerd met opportunisme, egoisme en directe behoeftebevrediging, zeg maar met de tijdgeest van begin deze eeuw. Ik heb het idee dat we alweer wat rustiger geworden zijn. En dat heeft ook weer zijn weerslag op de jeugd. Dus is alleen het praten over dit soort onderwerpen al weer een teken dat we in een nieuwe periode zitten. Dat wordt vast mijn tweede boek: iedere tijdgeest van zo'n vijf jaar levert zijn eigen generatie op en die blijf je herkennen door de tijd heen.. En erg grappig: er zat een CU-raadslid in het panel die zich voorstelde als Simone Kennedy en later vertelde dat haar man hoogleraar was. Blijkt de vrouw van de man met wie ik binnenkort een afspraak heb over mijn boek. Zo zie je maar weer.

No comments: